Henkilökuljetussuunnittelun haasteista puhuttaessa olen usein törmännyt samaan ongelmaan. Tämä on suuri henkilökuljetettavien määrä lyhyen ajan sisällä. Yleensä ajankohta sattuu aamuihin, jolloin esimerkiksi koulu-, palvelu-, toimintakeskus- ja asiointikuljetukset suoritetaan suunnilleen saamaan aikaan. Lisäksi useiden kymmenien tai satojen kuljetettavien sijoittaminen kuljetuksiin siten, että päivittäinen operatiivinen suunnittelu olisi mahdollisimman vaivatonta, tai yleensä mahdollista, tuo oman haasteensa tehtävään. Nämä ongelmat ovat kuitenkin todistetusti ratkaistavissa tehokkaan suunnittelutyökalun avulla.
Keskitetty henkilökuljetussuunnittelu
Koska R2-Optimointi hallitsee suurten tilausmassojen käsittelyn, voidaan eri kuljetustyypit huomioida samassa kuljetussuunnitelmassa. Perusopetus-, vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset yhdistämällä on saavutettu jopa 25 % säästöt vuositasolla. Järjestelmään sisäänrakennettu tilaustenhallinta sekä vaatimusten ja reittien käsittely mahdollistavat optimointiaineiston luonnin siten, että kaikki tarvittavat reunaehdot täyttyvät. Myös päivittäiset muutokset voidaan käsitellä pienempinä kokonaisuuksina alue- tai reittikohtaisesti. Tämä varmistaa tulosten toimivuuden myös käytännössä.
Strateginen skenaario-optimointi
Skenaario-optimoinnissa voidaan huomioida eri muuttujien vaikutus suunnittelukokonaisuuteen. Ajatellaan esimerkiksi tilannetta, jossa usean koulun maanantai-aamut alkavat samaan aikaan klo 9:00, ja lisäksi palvelukuljetuksissa olevien tulee olla perillä klo 9:30. Mikäli edellä mainitussa tilanteessa halutaan selvittää kellonaika, joka on edullisin kuljetuskustannusten kannalta, voidaan tämä toteuttaa sijoittamalla skenaarioon uudet tai laajennetut määräaikaikkunat (koulun ja palvelukeskuksen aloitus), esimerkiksi ±tunti verrattuna alkuperäiseen. Näin saadaan selville, olisiko kannattavampaa käyttää esimerkiksi odotustuntia tai muuttaa päivätoiminnan aloitusaikaa. Muutosten toteuttaminen ei tietenkään ole aina mahdollista heti, mutta tuloksilla voidaan osoittaa säästö, joka olisi saavutettavissa.