Mitä ohjelmistotestaajan toivoisi löytävän?

Onko nuorisolla aina puhelin kädessä ja pelit kesken? Kiinnostaako lapsia enemmän ”hillclimb-ralli” kännykällä tai ”änäri” pelikonsolilla, kuin todellista liikkumista vaativa jääkiekko oikeassa kaukalossa? Taitaa olla hyvä ohjelmistotestaaja kasvamassa. ”Äh, tää lagaa taas!”

Kynnys asetellaan korkealle

Ohjelmistotestaamisen tarkoituksena on löytää ohjelmistosta ja ohjelmaympäristöstä johtuvia virheitä ja häiriöitä. Testaaminen pyrkii osoittamaan, että ohjelmisto toimii oikein. Täydellistä lupausta kaikkien tilanteiden aina oikein toimimisesta se ei automaattisesti tuo. Sovellukset eivät ole virheettömiä. Se täytyy ohjelmistojen tekijöiden ja käyttäjien tunnistaa ja tunnustaa.

Ohjelmistojen testauksen parissa paljon työskennellyt ohjelmistosuunnittelijamme Susanna Kemi kertoo testauksen tavoitteista: ”Virheiden määrää tärkeämpi mittari lienee asiakkaan tyytyväisyys uudistunutta järjestelmää kohtaan. Asiakas on tyytyväinen järjestelmään, kun se toimii sovitulla tavalla.”

Niinpä testauksessa pyritään tekemään sellaisia toimenpiteitä, että virheet riittävän hyvin löydetään ennen ohjelmiston käyttöön ottamista. Mikäli isommasta sovellusmuutoksesta ohjelmistotestaaja ei alkuunkaan onnistu löytämään virheitä, on testaus epäonnistunut!

Mitä tuon napin takaa tapahtuu?

Sovelluksen testaaja ei saa liiaksi keskittyä ajattelemaan, miten sovelluksen on tarkoitettu toimivan. Testauksessa pyritään vaihtelevilla käyttötavoilla löytämään sovelluksessa piilevät ongelmapaikat. Testaajan tulee käyttää ohjelmistoa sillä tavalla kuin lopullinen käyttäjä sitä todennäköisesti tulee käyttämään. Asiakkaan käyttötapojen tuntemusta tarvitaan ja pitkäaikaisissa asiakassuhteissa tämä kääntyy molempien osapuolien eduksi.

Susanna jatkaa testaamisesta: ”Onnistunut testaus vaatii koko järjestelmän kattavan tuntemisen, jotta tietää, mihin kaikkeen tehty muutos vaikuttaa. Pienikin ohjelmistomuutos voi vaatia yllättävän laajan testauksen.”

Löytäjä ei saa pitää

Yleensä pyritään siihen, että sovellusvirheen korjaa se henkilö, jonka koodaavien käsien kautta virhe on ohjelmaan pujahtanut. Tällöin vastaava asia tulee seuraavalla kerralla ohjelmoitua suoraan hyväksi todetulla tavalla. Potentiaalisia ongelmapaikkoja tunnistetaan myös kehitykseen liittyvien katselmointien yhteydessä. Katselmoinnissa sovelluskehittäjän koodia tutkii ja analysoi toinen tai useampi sovelluskehittäjä, jolloin uusin silmin voidaan havaita mahdollisia vikaherkkiä paikkoja. Löydöksiä ei pimitetä, vaan niistä opitaan yhdessä.

Takaisin otsikkoon

Vaikka kaikkensa testauksessa tekee, tunnollinen testaaja jää toisinaan miettimään: ”Eihän kaikesta huolimatta jotain olennaista ole jäänyt huomaamatta?”

Ohjelmistotestaajan toivoisi löytävän sen, mitä ohjelmistosuunnittelijan ei soisi tekevän – virheen. Ja mitä jälkikasvuun tulee, annetaanpa heidän nauttia ohjelmistokehittäjien tuotoksista ilman tulevaisuuden paineita.

Jani Mattila

Jani Mattila

Jaa artikkeli!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Ota yhteyttä!

Voit ottaa meihin yhteyttä oheisella lomakkeella. Henkilöiden suorat yhteystiedot löydät Yhteystiedot-sivulta.