Digitalisaatio logistiikkayrityksessä

Digitalisaatio on nykyään kaikkien puheissa oleva ilmaisu, joka lähtökohtaisesti kuvaa digitaalisten teknologioiden hyödyntämistä asioiden hoitamisessa. Digitalisaatio ei tästä näkökulmasta tarkasteltuna ole mitenkään uusi asia logistiikkayrityksellekään, koska tietojärjestelmät ja erilaiset teknologiset laitteet ovat vähitellen tulleet osaksi arkea kaikkialla.

Teknologia itsessään ei ole itseisarvo: on tärkeintä ratkaista ensin se, mitä ja miten halutaan asioita tehdä. Tietojärjestelmäkokonaisuuksia mietittäessä on tärkeää tunnistaa se, mikä tuottaa todellista hyötyä ja lisäarvoa yritykselle ja sen asiakkaille. Kehitysaskelista teknologian hyödyntämisessä puhutaan usein digiloikkina. Digitalisaatio voi tarkoittaa erilaisia asioita eri yrityksille. Siinä missä toiselle digiloikka tarkoittaa tilaus-laskutusketjun tietojen viemistä tietojärjestelmän piiriin, toinen yritys pohtii suunnittelun ja tiedonvälityksen täyttä optimointia ja automatisointia.

Loikkaamisen lisäksi vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin kehittää yritystä ja sen tietojärjestelmien hyödyntämistä pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti. Vain muutos on pysyvää ja siksi myöskään tietojärjestelmien näkökulmasta maailma ei tule kerralla valmiiksi.

Olipa kyse sitten isommasta kehityshyppäyksestä tai tietojärjestelmäkokonaisuuden yksityiskohtien hiomisesta, tuo toimialaa tunteva ja markkinoilla pitkäjänteisesti toimiva kumppani tärkeää osaamista ja lisäarvoa sekä varmuutta tietojärjestelmäprojekteihin. Parhaiden käytäntöjen ja kokemuksen tuoman osaamisen yhdistäminen yrityksen omaan liiketoimintamalliin on se kombinaatio, jolla digitalisaatiolta voidaan odottaa todellista kilpailuetua.